Sunday, December 5, 2010

Sudut mari belajar chiptune bersama my empty battery

Saya sering ditanya soalan yang sama begitu banyak sekali pada masa ini. Jadi saya disini akan berkongsi pengalaman saya bermain chiptune. Seperti anda sekalian, sudah pasti saya menggunakan ayat yang sama untuk mendapatkan informasi tentang chiptune ketika saya masih noob lagi.
Contoh soalan:-
1. Mana nak dapat lsdj?
2. Mana nak dapat gameboy?
3. Bila ada lagi event chiptune?
dan lain-lain.

Jadi saya mengambil kesempatan untuk terangkan satu persatu tentang chiptune.
Bagi permulaan, mulakan dengan GOOGLE. kebanyakan mereka yang bermain chiptune mahupun level chiptune artist bermula dengan GOOGLE. apa sahaja yang anda terlintas difikiran anda type saja. sudah pasti link akan diberi. jika anda bertanyakan soalan kepada chiptuner yang lain sudah lama bermain chiptune mereka juga akan kata mulakan dengan GOOGLE. jika mereka baik sudah pasti akan berceritakan benda yang sama apa yang saya cuba ceritakan ini.

SOFTWARE
Terdapat banyak sangat software yang boleh digunakan selain lsdj. Anda hanya perlukan GOOGLE untuk bertanya software apa yang boleh menghasilkan bunyi 8-bit. tidak seharusnya bunyi 8-bit jika anda berfikiran kreatif anda boleh mencampurkan bunyi-bunyian lain. be creative dude! tidak seharusnya memerlukan gameboy untuk bermain chiptune. cuba cari kelainan. lain dari yang lain. different style. baru cool babe! :)
nanoloop, famitracker, ymvst, fruityloop, renoise, dan software music yang lain pun boleh menghasilkan bunyi 8-bit.

to be continue......
my empty battery
*ini adalah apa yang terlintas difikiran dan pengalaman saya.

1 comment:

electrony said...

mana nak dapat abg mike ?